СПОРТНА ФОТОГРАФИЯ
Фотография на динамични сцени: съвети от професионалист
Научете за спортната фотография от тази сесия, ръководена от ментор, с професионалист в планинското колоездене.
СПОРТНА ФОТОГРАФИЯ
Обичате спорта, но не сте сигурни как да го уловите по уникален и забавен начин? С малко упражнение можете да научите как да правите творчески снимки, които ще ви помогнат да изживеете наново най-страхотните моменти от една игра.
Тук петима професионални спортни фотографи споделят творчески техники и съвети, които са научили през годините, снимайки мачове и турнири из целия свят. Независимо дали снимате с Canon EOS 90D, или с Canon EOS-1D X Mark II, принципите на фотографията са същите. Научете как перфектно да замразите нокаутиращ удар, как да укротите тълпата, за да предадете истинска емоция, и как да използвате увеличението и кадрирането, за да заснемете нещо напълно различно, в поместените тук съвети за начинаещи в спортната фотография, печелеща мачове.
Фотографът на Getty Images Mark Kolbe, който засне това изображение на топче за тенис на маса, привидно надвиснало над главата на играч, разказва историята зад тази снимка: ?Направих тази снимка за Getty Images за пръв път, в който снимах тенис на маса. Знаех, че изображенията на играчи, удрящи сервис, са винаги популярни, за това потърсих играчи с необичаен или различен стил на сервис.
?Набелязах си червената стена на мястото и Rhikesh Taucoory от Мавриций привлече вниманието ми – не само заради стила на неговия сервис, но и начина, по който силното осветление отгоре се отразяваше в горната част на главата му. Мачът беше доста напреднал и не ми оставаше много време, за да уловя снимката, която си визуализирах. Използвах обектив с фиксирано фокусно разстояние 400 mm, защото знаех, че ще уловя всичко правилно, увеличението ми позволи да заснема най-добре мятането на топчето и интензивната концентрация на играча. Целех се в топчето директно над главата му с двете му очи фиксирани върху него, за да се създаде впечатлението за левитация. Това беше друга причина поради която заснех изображението с тесния зрителен ъгъл на 400 mm обектив – исках да изолирам главата му и топчето на червения фон. Толерансът за грешки не е голям, когато се снима при толкова тесен ъгъл, но се придържах към него – на осмия и последен сервис топчето, очите и хвърлянето на сервиса се наредиха, за да мога да уловя снимката.“
Съветът на Mark за подражаване на причудливото му кадриране е: ?Когато приближавате и фокусирате действието, опитайте се да предвидите предварително, ако е възможно, къде ще се намира най-доброто изображение и когато всичко се подреди, действайте! Често при вариообективите има силно изкушение да се приближава или намалява, после пак да се увеличава ... което може да доведе до невъзможност за фокусиране. Ще разполагате със страхотна възможност да заснемете момента, ако сте търпеливи: изберете фокусно разстояние, което ви харесва, и изчакайте образа, за който се надявате."
Ако търсите подобни резултати с Canon EOS 90D, обмислете да го комбинирате с обектива Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM. Когато го използвате при максимално телеувеличение, ще можете да стоите на страничните линии и пак да уловите невероятни детайли, а 32,5-мегапикселовият APS-C сензор на Canon EOS 90D ви позволява да се приближите още повече до действието, тъй като увеличава ефективното фокусно разстояние на обектива.
Снимащият с Canon спортен фоторепортер Elizabeth Kreutz, която засне изображението по-горе на боксьорите по средата на битка, казва, че замразяването на действието в подходящия момент е полезно за научаване умение. ?За тази снимка на Manny Pacquiao и Timothy Bradley Jr. използвах обектив Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM, за да се приближа и да уловя драмата и силата на едно мощно кроше. Обичам точния момент на тази снимка: попадението на крошето, гримасата на лицето на Manny, мускулните контракции и летящата пот от двамата бойци, както и светлината от прожекторите, спускаща се между тях.“
За да се замрази действието по такъв начин, Elizabeth казва, че е важно ?да сте готови по всяко време“. Тя обяснява, че подготовката на вашия фотоапарат да заснема серия от снимки също ще помогне: ?Изберете режим за приоритет на скоростта на затвора и задайте скорост на затвора, по-висока от 1/1000 секунда. Също така ще трябва изберете режим за заснемане на серия от снимки с висока честота.“ Canon EOS 90D може да снима с 10 кадъра в секунда (fps), което означава, че имате добра възможност да уловите кадъра, който искате.
Когато стане дума за фокусиране, Elizabeth предпочита да запазва пълен контрол: ?Използвам фокусиране с една точка, чиято позиция променям ръчно по време на боя, за да създам своята фокусна точка и композиция. Това изисква известна практика, особено при по-бързи боксьори“ – казва тя. Ако предпочитате да не разчитате на фокусиране с една точка, проследяващият автофокус (AF) – наличен при много фотоапарати на Canon, включително Canon EOS 90D – ви позволява да фокусирате и проследявате обект, докато той се придвижи в кадъра ви, което е голямо удобство в спортната фотография.
Tom Jenkins е спортен фотограф за националните вестници на Обединеното кралство The Guardian и The Observer и е бивш посланик на Canon. Той препоръчва експериментирането с размазване от движението, за да се предаде чувство на скорост и въодушевление, както в снимката му по-горе. ?Направих тази снимка за The Guardian на бягането на 1500 m при мъжете“ – казва той. ?Това състезание не беше на особено високо равнище, затова реших да експериментирам с ниски скорости на затвора и да комбинирам няколко експонации. Опитвах се да илюстрирам движението на бегачите и да проявя творчество с цветовете на тениските, шортите и обувките, както и таблата с резултати на стадиона. След няколко опита, заигравайки се с местоположението и скоростта на затвора, направих снимката, която исках, а също така и панорамирах заедно с бегачите, докато преминаваха с висока скорост. Това изображение всъщност представлява два комбинирани във фотоапарата кадъра, докато аз намалявам чрез вариото бързо между експонациите.
?Когато имам възможност да експериментирам по този начин, винаги си вземам поука от това, което съм научил: какво се е получило добре и какво не е сработило. Опитвам се да запомня наученото, надявайки се, че един ден ще мога да използвам същата техника в друг спорт.“
Съветът на Tom за вас е: ?Експериментирайте със скоростите на затвора, увеличението и панорамирането със собствения си фотоапарат. Аз имам Canon PowerShot G7 X Mark II, който е страхотен за панорамиране при ниски скорости на затвора. По мое мнение снимките чрез панорамиране стават най-добри, когато сте застанали паралелно на действието, така че се замислете за позицията си и дали няма по-добро място, от което да направите снимката.“
Фотожурналистът Marc Aspland е главният спортен фотограф в един от най-големите ежедневни вестници в Обединеното кралство – The Times. Той е също и посланик на Canon, който обича да разполага своя фотографски комплект от Canon на стратегически места, като например тази снимка на конно надбягване. ?Тази снимка я направих с дистанционно управляван фотоапарат от около 18 метра разстояние. Прикрепих фотоапарата със свързан предавател под парапета, като се погрижих финиш линията е в кадъра. Когато знаех, че конят преминава финиша, задействах дистанционно спусъка с 12 кадъра в секунда (fps), за да осигуря най-добрата възможност на фотоапарата да заснеме момента. За мое щастие печелившият кон мина от вътрешната страна и затова се вижда по-голям в кадъра, докато вторият кон, който бяга в средата, изглежда доста по-малък.
?Това, което прави и тази снимка специална, е че конят е в галоп; светлината е добра, така че можете да видите всички подробности на формата, мускулите на коня и лицето на жокея; също така печелившият жокей носи ослепително оранжево – ако беше в черно, можеше да не бъде толкова привлекателен. А да не забравяме и финиш линията.“
За да наподобите подхода на Marc, можете да позиционирате фотоапарата си и да го управлявате дистанционно чрез приложението Canon Camera Connect на вашия смартфон (ако фотоапаратът ви разполага с Wi-Fi) или да използвате безжично дистанционно. Можете също да използвате накланящия се екран на вашия фотоапарат (ако разполага с такъв), за да снимате от необичайни места или ъгли. ?Отдръпнете се от очевидното“ – казва Marc. ?Отдръпнете се от обичайните ?стандартни снимки“; отдръпнете се от мястото, от което мислите, че всичките фотографи ?трябва“ да стоят.
?Ако снимате малчугани да играят футбол, застанете зад калната врата, където хлапето стои в локва, очаквайки следващия удар на топката – целта е да наблюдавате ситуацията и да видите необичайното в нея.“
Посланикът на Canon и спортен фотограф Andrey Golovanov казва, че обстановката на дадени спортни събития може да добави допълнително ниво на интерес във вашите снимки. ?Реших аз да заснема Маратонът в Москва през 2014 г., след като две години преди това бях нает да снимам портрети на бегачи, завършващи състезанието“ – казва той. ?Като такъв знам всички тънкости и най-добрите места за фотографиране по маршрута: центъра на Москва и дигата на Московския Кремъл. Първото място, което избрах, беше центъра на Москва със своя фон от небостъргачи. Там открих перфектната локва на асфалта, на която се отразява една от кулите на Кремъл, докато заснемах и краката на бегачите. Мисля, че тази снимка е забележителна и беше наградена на първо място в категорията ?Необичайни“ на фестивала Sportfolio във Франция.
?Моят съвет за начинаещите фотографи е да усъвършенстват уменията си, заснемайки интересни композиции на лесни за посещение местни събития, отколкото да пътуват по световни първенства. Маратоните са страхотен спорт за фотографиране, защото обикновено са отворени за всички. На доста места по света се организират състезания по бягане на дълги разстояния през годината и разполагате с много време и възможности, за да се заиграете с техниката си и да я усъвършенствате.
?Разгледайте заобикалящата среда, в която снимате, и си представете творчески начин, по който да разкажете визуално историята. Например, ако екранът на вашия фотоапарат е подвижен, опитайте се да снимате от необичайни точки, като например над тълпата, през тълпата или да лежите на земята. Използването на отражения, като локви, също е друг страхотен трик. Огледайте се за неподвижна вода или лъскави прозорци независимо дали са на коли, или сгради – дори слънчеви очила биха свършили добра работа. Тогава нещата опират до това, че колкото повече се упражнявате, толкова по-добри ще бъдат снимките.“
Разделът ?Вдъхновете се“ важен източник на полезни фотографски съвети, съвети за купувача и проницателни интервюта – всичко, от което се нуждаете, за да откриете най-добрия фотоапарат или принтер и да вдъхнете живот на следващата си творческа идея.
Обратно към всички съвети и техникиСПОРТНА ФОТОГРАФИЯ
Научете за спортната фотография от тази сесия, ръководена от ментор, с професионалист в планинското колоездене.
СПОРТНА ФОТОГРАФИЯ
Водещият спортен фотограф Dave Rogers споделя своите 7 най-добри съвета и техники за подобряване на спортната ви фотография.
СПОРТНА ФОТОГРАФИЯ
Пет професионални спортни фотографи предлагат съвети как се заснемат изключителни спортни снимки.